FAQ-pagina

Veelgestelde vragen

Op deze pagina vind je de meest gestelde vragen over - of gerelateerd aan - onze diensten. Op zoek naar een specifiek antwoord? Gebruik de onderstaande categorieën om snel naar het juiste onderwerp te navigeren.

Algemeen

De AutoRepairGroup herstelpunten zijn open van maandag t.e.m. vrijdag van 7u30 tot 18u. 

Terwijl wij je probleem oplossen, geniet je van een lekkere koffie, surf je gratis op internet of maak je een fietstochtje met onze gratis leenfietsen.

We zetten onze offertes altijd op naam van de auto-eigenaar.

Bij reparatie van carrosserieschade krijgt u drie jaar garantie, zoals de Eurogarantnorm voorschrijft. Met de eventuele restgarantie van uw autofabrikant vult u die periode aan.

Liet u een onderdeel van uw wagen of koplampen polijsten? Ook dan rekent u op 6 maanden garantie.

Nee, momenteel kunnen we je niet verderhelpen op zaterdag.

Om je de beste kwaliteit en het snelste verloop te garanderen, bieden we geen mobiele hersteldienst aan. In onze herstelpunten beschikken we over alle materialen die nodig zijn om je wagen kwalitatief te herstellen. Op die manier kunnen we je de kwaliteit garanderen die je van AutoRepairGroup gewoon bent.

Kom bij ons langs voor:

  • carrosserieschade
  • lak- en/of deukschade
  • koplampen polijsten of spuiten
  • kleine deukjes (Paintless Dent Repair)
  • velgen repareren
  • polijsten van onderdelen van je wagen
  • uitlijning van je wagen (Heverlee / Zaventem)

Je kan hiervoor online een afspraak maken via onze website. Of je kan bellen naar het contactcentrum om samen met u een afspraak te maken. Eveneens kan u spontaan even langsgaan om een afspraak voor expertise te maken in de vestiging.

Je tevredenheid komt bij ons op de eerste plaats. We helpen je dan ook graag verder zodat je toch met een uitermate positief gevoel terugkijkt op de AutoRepairGroup service.

Als er dus toch iets misloopt, dan gaat ons customer solutions team voor jou aan de slag om zo snel mogelijk een gepaste oplossing te zoeken. 

Via dit formulier kan je meteen je vraag of klacht loggen. Binnen de 2 werkdagen mag je een inhoudelijke reactie ontvangen.

Geef carrosserieschade door via ons gratis nummer 078 35 36 88.

Ook tijdens de schoolvakanties staan we voor je klaar. Per regio is er minstens één vestiging open voor schadeherstel. Vragen? Surf naar onze website of bel 078 35 36 88.

Ja. Over heel het land vind je AutoRepairGroup herstelpunten waar we alle soorten autoschade herstellen. We breiden ons netwerk nog verder uit, zodat er altijd een AutoRepairGroup herstelpunt in de buurt is.

Andere diensten

Breng je je wagen binnen in een AutoRepairGroup herstelpunt? Afhankelijk van de condities in je verzekeringscontract, kan je gebruik maken van een van onze vervangwagens. Indien dit niet opgenomen is in je contract, kan je tegen betaling, gebruik maken van een vervangwagen. We hebben steeds gratis leenfietsen ter beschikking.

Onze AutoRepairGroup herstelpunten bieden die service aan, afhankelijk van je leasingmaatschappij.

We hebben geen eigen sleepdienst, maar werken samen met lokale en nationale sleepdiensten. Neem hiervoor contact op met je verzekeringstussenpersoon om na te gaan welke condities je hebt in je verzekeringscontract.

Wij hebben een herstelpunt in Heverlee om diamond cut velgen te herstellen.

Bij AutoRepairGroup zijn we de experten in carrosserie. Voor het herstellen van interieur en autobekleding werken we met gespecialiseerde partners samen. Op deze manier kunnen we je altijd een oplossing op maat bieden.

Voor herstellingen aan je mobilhome ben je welkom bij AutoRepairGroup Kortrijk of AutoRepairGroup Sint-Pieters-Leeuw.

Nee, we voeren geen industrieel spuitwerk uit. Als experten in carrosserie focussen we ons ook enkel op carrosserie.

Mijn afspraak

Je levert je wagen het best schoon bij ons af.  Zo verliezen we geen tijd met poetsen. Zo hoef je geen extra kost (15 € incl. btw) te betalen en heb je je auto sneller terug.

Moet ik mijn vervangwagen na gebruik poetsen en voltanken?

Ja, je vervangwagen moet in dezelfde staat afgeleverd worden als je hem gekregen hebt. In propere staat en volgetankt anders worden er reinigings- en tankkosten aangerekend.

We maken je auto schoon na herstel – onze AutoRepairGroup herstelpunten zijn daarvoor uitgerust met een wasinstallatie. Bij kleine herstellingen is zo’n grote wasbeurt niet nodig. We reinigen wel je autoruiten en stofzuigen je wagen.

Rijhulpsystemen

Rijhulpsystemen maken autorijden veiliger (en soms ook goedkoper). Hoe ‘slimmer’ je wagen, hoe minder kans op een botsing. Koop je een nieuwe wagen? Dan is deze mogelijk uitgerust met meerdere rijhulpsystemen of ‘ADAS’ (Advanced Driver-Assistance Systems).

Op basis van chassisnummer is het mogelijk om de initiële setup van de auto op te vragen. Het chassisnummer bevat de originele configuratie van de wagen (uitrustingsniveau). Het kan zijn dat de camera wel in de auto zit, maar de optie niet is geactiveerd, dan zit dit ook niet in het chassis. De klant kan wel achteraf de optie toevoegen. Als de optie niet is geactiveerd, moet er ook niet geherkalibreerd worden omdat de systemen toch niet gebruikt kunnen worden.

Als echter later iemand een extra optie neemt, dan kunnen we dat niet weten via het chassisnummer. De diagnose voor de job zal ons dit wel kunnen melden.

Na de herstelling van de carrosserieschade of de vervanging van je voorruit krijg je van AutoRepairGroupeen certificaat dat aangeeft dat de herkalibratie succesvol uitgevoerd werd.

Met het diagnosetoestel is het mogelijk te zien of een rijhulpsysteem nog fouten bevat. Geeft het toestel aan dat herkalibratie nodig is en men doet het niet, dan zal die fout in het systeem blijven zitten.

Op basis van chassisnummer is het mogelijk om de initiële setup van de auto op te vragen.

Het chassisnummer bevat de originele configuratie van de wagen (uitrustingsniveau). Het kan zijn dat de camera wel in de auto zit, maar de optie niet is geactiveerd, dan zit dit ook niet in het chassis. De klant kan wel achteraf de optie toevoegen. Als de optie niet is geactiveerd, moet er ook niet geherkalibreerd worden omdat de systemen toch niet gebruikt kunnen worden.

Als echter later iemand een extra optie neemt, dan kunnen we dat niet weten via het chassisnummer. De diagnose die we voor de job doen zal ons dit wel kunnen melden.

Voor bepaalde merken of modellen is er een herkalibratrie ‘op afstand’ nodig.

AsTech® gebruikt de software van de autofabrikant voor herkalibratie. Er wordt een verbinding gemaakt met het elektronisch systeem van de auto via internet en zo wordt de herkalibratie in realtime uitgevoerd.

Jazeker. AutoRepairGroup hecht grote waarde aan het succesvol én correct herkalibreren en werkt volgens de eisen van de autoconstructeurs.

We maken gebruik van software en apparatuur en beschikken over de juiste licenties om te kunnen herkalibreren. Bovendien kregen onze medewerkers al heel wat bijkomende opleidingen om met dit innoverend materiaal te kunnen werken en om camera’s, sensoren, lidars, radars … uiterst deskundig te kunnen herkalibreren.

Een kleine minderheid autoconstructuers bestempelt een aantal rijhulpsystemen als zelf-herkalibrerend: zo’n 2%. Dat wil zeggen dat ze zichzelf al rijdend resetten zodra de bestuurder zich terug in het verkeer begeeft.

Let op! Zelfs als je rijhulpsystemen naar behoren werken en correct gekalibreerd zijn, mag je als bestuurder er niet volledig op vertrouwen.

De verantwoordelijkheid voor veilig rijden blijft bij de bestuurder. Het zijn zoals de naam het zegt systemen die je helpen of assisteren tijdens het rijden. Blijf dus zeker opletten in het verkeer!

Nee, de diagnose scan is steeds gekoppeld aan een job uitgevoerd door AutoRepairGroup.

Verschillende autoconstructeurs schrijven voor dat de technologische systemen na elke autoruitvervanging of herstelling aan bepaalde carrosserieonderdelen geherkalibreerd moeten worden. Deze voorschriften dienen dan ook opgevolgd te worden na elke herstelling of (de)montage om de rijhulpsystemen weer optimaal te laten werken.

Ook als de autoconstructeurs het niet voorschrijven, gaat AutoRepairGroup een diagnose van de wagen en een eventuele herkalibratie van camera’s, sensoren, lidars, radars… na herstelling of vervanging uitvoeren. Dit om de veiligheid van de klant te kunnen garanderen.

Het niet of onjuist herkalibreren van rijhulpsystemen na herstelling of vervanging kan de hightech elektronica ontregelen, waardoor de systemen mogelijk niet nauwkeurig of zelfs helemaal niet meer werken met als gevolg dat de veiligheid van de bestuurders, passagiers en andere weggebruikers in het gedrang kan komen als zij wel op de juiste werking van die systemen vertrouwen.

Indien je toch wenst om geen herkalibratie te laten uitvoeren moet je een document ondertekenen dat dit op eigen risico is en je bewust bent van de gevolgen van niet herkalibreren.

Dankzij onze investering in verschillende herkalibratiesystemen zijn we in staat om 99,4% van alle voertuigen onmiddellijk na herstelling of vervanging te herkalibreren.

We maken hiervoor gebruik van volgende systemen : Texa IDC5 en de officiële merken software, zoals ISTA+, VIDA, Xentry, ODIS, … We hebben ook in elk van onze filialen een ruim assosrtiment aan kalibratie opstellingen.

Wanneer dit om technische redenen toch niet mogelijk zou zijn, geven we aan onze klanten mee dat dit door een andere erkende externe partij uitgevoerd dient te worden.

Als er een camera achter je voorruit gemonteerd is, controleer dan vooraf of de hersteller in staat is tot het uitvoeren van een herkalibratie.

Indien deze verklaart dat dit niet nodig is, wees dan op je hoede en vraag desnoods of ze dit schriftelijk willen verklaren. Bij AutoRepairGroup krijg je altijd een bewijs van een succesvolle herkalibratie (certificaat). Als je auto na vertrek toch opeens een storing aangeeft laat dit dan meteen controleren en blijf er niet mee doorrijden.

Het niet herkalibreren van camera’s, sensoren, lidars, radars, … na herstelling of vervanging kan de hightech elektronica ontregelen, waardoor de systemen mogelijk niet nauwkeurig of zelfs helemaal niet meer werken met als gevolg dat de veiligheid van de bestuurders, passagiers en andere weggebruikers in het gedrang kan komen.

Nee, daar zijn geen richtlijnen voor.
Het is wel aangewezen om een check te laten doen als je iets aan je wagen laat doen.

Nee, een regensensor is geen rijhulpsysteem en moet dus niet geherkalibreerd worden.
Bij de vervanging van de voorruit wordt de regensensor wel altijd gecontroleerd.

Indien je wagen beschikt over een rijhulpsysteem, zal er altijd een diagnose uitgevoerd worden als de camera, sensoren, radars of lidars beïnvloed werden door de herstelling of vervanging, ongeacht de leeftijd van je wagen.

Het niet herkalibreren van camera’s, sensoren, lidars, radars, … na herstelling of vervanging kan de hightech elektronica ontregelen, waardoor het mogelijk is dat de systemen niet nauwkeurig of zelfs helemaal niet meer werken met als gevolg dat de veiligheid van de bestuurders, passagiers en andere weggebruikers in het gedrang kan komen.

Voor AutoRepairGroupis veiligheid een topprioriteit. Om die reden maakt het herkalibreren na een diagnose van het rijhulpsysteem integraal deel uit van onze dienstverlening.

De meeste autoconstructeurs schrijven voor dat de rijhulpsystemen na elke autoruitvervanging of herstelling aan bepaalde carrosserieonderdelen geherkalibreerd moeten worden. Deze voorschriften dienen dan ook opgevolgd te worden na elke herstelling of (de)montage om de rijhulpsystemen weer optimaal te laten werken.

Dit is afhankelijk van de diagnose.

De instructies zijn afhankelijk van de constructeur, merk/model en type herstelling. Als de diagnose een fout aangeeft in een van de systemen, zal een herkalibratie worden uitgevoerd. Sowieso wordt er na iedere herstelling met demontage van onderdelen en na iedere voorruitvervanging een herkalibratie uitgevoerd.

Dit is afhankelijk van merk/model en type schade.
Een diagnose is nodig indien er een rijhulpsysteem aanwezig is op de wagen en er onderdelen hersteld moeten worden.

Als je na de herstelling of vervanging een foutmelding krijgt van je rijhulpsysteem kan je het best contact opnemen met onze klantendienst op het nummer 078 35 36 88 voor het inplannen van een controle-afspraak. Op die manier wordt er ruimte voorzien in de planning om je wagen grondig na te kijken.

ADAS is de afkorting van: Advanced driver-assistance systems.

Dit zijn elektronische systemen die de bestuurder helpen bij het rijden en bij het parkeren. Door middel van een veilige mens-machine-interface verhoogt ADAS de auto- en verkeersveiligheid. ADAS-systemen maken gebruik van geautomatiseerde technologie, zoals sensoren en camera's, om nabijgelegen obstakels of bestuurdersfouten te detecteren en hierop te reageren.

Sinds 2020 moeten de nieuwe modellen en types van personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen uitgerust zijn met een automatisch noodremsysteem. Hetzelfde geldt voor alle nieuwe auto’s vanaf 2022. (Onder types vallen ook de faceliftversies van bestaande modellen.)

Vanaf 2022 verplicht Europa de autoconstructeurs om hun nieuwe modellen en types uit te rusten met een intelligent snelheidsregelingssysteem. Vanaf 2024 geldt dat ook voor alle nieuwe auto’s in bestaande modellen.

En vanaf 2022 is ook elektronische dataregistratie verplicht -de zogenaamde black box of zwarte doos - voor de nieuwe modellen en types, in 2024 voor alle nieuwe auto’s.

Wat zijn de risico’s als bepaalde systemen niet geherkalibreerd worden?

Om rijhulpsystemen correct te laten functioneren, moeten deze systemen zeer precies afgesteld of geherkalibreerd worden.

Een kleine afwijking in het positioneren van de camera achter de voorruit kan er bijvoorbeeld al voor zorgen dat de camera foute informatie doorgeeft en het rijhulpsysteem te laat remt of waarschuwt waardoor de veiligheid van bestuurder, passagier of andere weggebruikers in gevaar kan komen.

Er zijn 2 herkalibratiesmethodes: een statische die plaatsvindt in de werkplaats en een dynamische waarbij men met de auto op de openbare weg moet rijden. Een combinatie van beide is ook mogelijk.

Voor AutoRepairGroupis veiligheid een topprioriteit. Om die reden maakt het herkalibreren na een diagnose van het rijhulpsysteem integraal deel uit van onze dienstverlening.

Dankzij onze investering in verschillende herkalibratiesystemen zijn we in staat om 99,4 % van alle voertuigen van allerlei merken onmiddellijk na herstelling of vervanging te herkalibreren. We maken hiervoor gebruik van volgende systemen : Hella Gutman, Texa en AsTech.

Wanneer dit om technische redenen toch niet mogelijk zou zijn, geven we aan onze klanten mee dat dit door een andere erkende externe partij uitgevoerd dient te worden.

AutoRepairGroup garandeert dat de rijhulpsystemen die naar aanleiding van de schade dienen geherkalibreerd te worden, na herstelling of vervanging bij AutoRepairGroup, ook werkelijk geherkalibreerd worden.

Het certificaat dat wij aan de klant meegeven, is het bewijs dat alles in orde was op het moment dat de wagen onze parking verlaat.

AutoRepairGroup biedt op de herkalibratie geen garantie. Het is immers mogelijk dat de systemen niet meer werken omdat een andere partij ondertussen aan de wagen gewerkt heeft (vb bandenwissel) of door een ander ongeval waar de klant zich misschien niet van bewust is (vb aanrijding op parkeerterrein).

Ja, je wordt op de hoogte gebracht als wij met de wagen moeten rijden voor de herkalibratie.

Ja, indien de herstellingskost door de verzekeraar betaald wordt, betaalt hij ook de herkalibratiekost.

Alle onderdelen die we vervangen zijn van originele kwaliteit.